Egyházi kommunikáció szakirányú továbbképzési szak

EGYHÁZI KOMMUNIKÁCIÓ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK

1. A szakirányú továbbképzési szak megnevezése: egyházi kommunikáció

2. A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: egyházi kommunikációs szakreferens

3. Képzési terület: hitéleti

4. A felvétel feltétele: Az egyházi kommunikáció szakirányú továbbképzésre az vehető fel, aki alapképzésben (illetve korábbi főiskolai képzésben) szerzett diplomával rendelkezik.

5. Képzési idő félévekben: 4 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120

7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenység- rendszerben:

A szakirányú továbbképzés célja olyan vallási közösségeknél, egyházaknál, vallással foglalkozó civil, kormányzati vagy önkormányzati szervezeteknél, a tömegtájékoztatásban részt vevő intéz- ményeknél, szerkesztőségeknél, kommunikációt oktató alap- és középfokú intézményeknél, egyéb, kommunikációval foglalkozó szervezeteknél, vállalkozásoknál dolgozó szakemberek kép- zése, akik széles spektrumú ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkeznek a keresztény intéz- mények társadalom egészében elfoglalt hitéleti, funkcionális, közéleti, kulturális, politikai és gazdasági pozíciójával kapcsolatban. Tudásukat így az egyházakkal kapcsolatos belső és külső kommunikációs folyamatokban akár, mint szoros értelemben vett szakértők: elemzők, tanács- adók, hatósági szakemberek, akár pedig, mint a kommunikációt aktívan művelő szóvivők, újság- írók, szerkesztők kamatoztathatják. A képzés különösen alkalmas a hitéleti tevékenységet aktívan gyakorló lelkészek, asszisztensek, intézményi munkatársak, közösségvezetők széleskörű és gya- korlati kommunikációs készségeinek professzionalizálására.

A hallgatók a megalapozott társadalom- és kultúratudományi, illetve nyelvi kompetenciákra építő képzési folyamat eredményeképp mind az írásos, mind a szóbeli, mind, pedig az új média eszköz- tárából felépülő kommunikációs folyamatok adekvát, szakértői szintű résztvevői lehetnek. Így későbbi, mindennapi munkájuk során alkalmassá válnak a szakmai szituációkban jellemző műfa- jú kommunikációs produktumok helyes értelmezésére és létrehozására – az adott írott és/vagy audiovizuális környezetben. Emellett képessé válnak a szakmai rendszerben szükséges nyelvi készségek szakértői szintű alkalmazására.

a. A szakirányú továbbképzésen végzettek ismerik:

1. a kereszténységgel, mint dinamikus szellem- és eszmetörténeti dimenziókkal rendelkező, komplex társadalmi rendszerrel kapcsolatos alapvető ismereteket, elsősorban a jelen globá- lis kontextusában;

2. a kereszténység, mint komplex hitrendszer struktúrájának, kinyilatkoztatásának alapjait és az erre épülő, ún. keresztény etika alapelveit, az ezzel kapcsolatos külső és belső magatar- tásmintákat;

3. a kommunikáció elméleti és gyakorlati kérdésit, a kommunikáció pszichológiájának alapve- tő összefüggéseit;

4. tömegtájékoztatás elméletével és gyakorlatával kapcsolatos alapvető összefüggéseket; 5. a szakrális kommunikációval kapcsolatos elméleti ismereteket;
6. a gyakorlati kommunikáció műfaji, médiaelemzési ismereteit;
7. a média gyakorlatával kapcsolatos alapvető jogi ismereteket, kérdéseket;

8. a média gyakorlatával kapcsolatos alapvető etikai kérdéseket, összefüggéseket;
9. az egyházakkal kapcsolatos média magyarországi és uniós sajátosságait;
10. a Magyar Köztársaság egyházakkal kapcsolatos jogi szabályzását és az egyházakkal, vallá-

si intézményekkel kapcsolatos uniós irányelveket;
11. az egyházak, vallási intézmények politikai részvételével, egyéb politikával kapcsolatba

hozható jelenségeivel kapcsolatos trendeket, ismereteket

b. A szakirányú továbbképzésen végzettek alkalmasak:

1. a vallási intézményekkel, egyházakkal kapcsolatos politikai folyamatok, illetve az azokat befolyásoló komplex gazdasági és társadalmi tényezők értékelésére, elemzésére;

2. a vallási intézményekkel, egyházakkal, specifikusan, pedig a kereszténységgel kapcsolatos közéleti, politikai folyamatok teljes spektrumú média-kontextusban adekvát, közérthető elemzésére, annak – adott műfaji elvárásoknak megfelelő igényességgel megvalósított – publikálására;

2. a kereszténységet érintő közéleti, politikai folyamatokat meghatározó szakmai, gazdasági és jogi szabályozással kapcsolatos ismeretek készségszintű alkalmazására;

3. a médianyilvánossággal kapcsolatos legszélesebb körű társadalmi igényeket kielégítő egy- házi szakújságírói, és/vagy szóvivői, médiareferensi tevékenység hatékony ellátásához szükséges írott és/vagy audiovizuális kommunikációs ismeretek adaptálására;

4. a vallási, egyházi tematikával rendelkező médiatermékek stílusjegyeinek ismeretében, az egyéni stílus és az őt alkalmazó média speciális szakmai követelményeinek összeegyezteté- sére;

5. a kereszténységgel kapcsolatos új társadalmi és kulturális, valamint hitéleti jellegű jelensé- gek dinamikus interpretációjára, feldolgozására, az ezekkel kapcsolatos információk adap- tálására;

6. a saját és az idegen kultúra összevetésére, az esetlegesen felmerülő kulturális közvetítő sze- rep betöltésére, és esetleges interkulturális konfliktushelyzetek kezelésére;

7. a gyakorlati teológia módszertani ismérvei alapján vizsgált, vallásokkal, kulturális trendek- kel kapcsolatos témakörök tudományos szintű művelésére, azok adekvát közvetítésére a középfokú és a felsőoktatás különböző színterein; a kultúra más területein (ismeretterjesz- tés, közművelődés, írott és elektronikus sajtó, média, stb.);

8. a közélet teljes spektrumán megfogalmazódó, kereszténységgel, annak intézményeivel, egyházakkal és más, vallási intézményekkel kapcsolatos lokális, regionális, nemzeti vagy uniós szintű döntési folyamatok nyomon követésére, előkészítésére, elemzésére, vélemé- nyezésére és megalapozására;

9. a közbeszéd és a közélet színterén az egyházakkal, vallási intézményekkel, vallási kisebb- ségekkel kapcsolatos kérdések – kellő szakismerettel, árnyaltsággal és hozzáértéssel – való kezelésére;

10. egyház, egyházak, vallási intézmények, közösségek rövid távú és stratégiai ívű kommuni- kációs működésének tervezésére, a tervezett programok kivitelezésére;

11. egyházi, vallási vezetők, vezetői testületek szakértői és tanácsadói szintű kommunikációs coachingjára, vezetői döntési folyamatokban való közvetlen és hatékony részvételre;

12. egyházi, vallási közösségi, vallási folyamatokkal kapcsolatos kormányzati, önkormányzati kommunikációs feladatokat ellátó osztály, csapat, team, szerkesztőség vezetésére.

c. A szakirányú továbbképzésben résztvevők személyes adottságai:

Nyitottság a kommunikációs folyamatok, a társadalom működésének törvényszerűségei, vezér- lési mechanizmusai és az ezekben érintett egyházi és egyéb, szervezett vallási létezők iránt. Emellett szükséges a készség minden kor- és társadalmi csoport, és az egyének félé irányuló kommunikáció iránt, ami együtt jár az élő, szóbeli vagy írott megnyilatkozás, szerepelni vágyás adottságával. Mindez elképzelhetetlen helyes beszéd- és íráskészség, rendezett külső iránti igé- nyesség, logikus gondolkodásmód, kutató természet és fejlett igazságérzet, valamint viták feletti, pártatlanság készsége nélkül.

A résztvevők továbbá rendelkeznek nyitottsággal, toleranciával, közvetlenséggel, elfogadó atti- tűddel, jó kapcsolatteremtő képességekkel. Szükséges, hogy alkalmazkodásra és együttműködés- re képesek, valamint motiváltak legyenek szakmai látókörük bővítésére.

8. A szakképzettség szempontjából meghatározó főbb ismeretkörök és az ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:

  • Kommunikációs és egyházi alapismereti stúdium: 21
  • Kommunikáció- és médiaismereti enciklopédia: 41
  • Egyházi kommunikációs referensi gyakorlati stúdium: 35
  • Kommunikáció- és médiaspecifikációs stúdium: 139. A szakdolgozat kreditértéke: 10