Hírek

Vallástudomány a teológiai képzésben

A Magyarországi Református Egyház Doktorok Kollégiuma Vallástudományi Szekciója és a Sárospataki Református Teológiai Akadémia közös konferenciája 2019. április 5-6-án

A hazai felsőoktatás átalakulásának egyik fontos fejleménye a kompetenciák előtérbe kerülése a kurzusok és képzések felépítésében. Ez a legtöbb esetben a hagyományos, diszciplináris szemlélet háttérbe szorulását is jelenti, hiszen egy-egy kompetencia kialakításában, formálásában – ahogy a kompetenciának mint cselekvőképességnek teret adó, bennünket körülvevő társadalmi valóság megértésében is -, általában párhuzamosan több diszciplína kap szerepet. A kompetencia-alapú oktatás egyik lényeges koncepciója – ami erőssége és egyben gyengéje is lehet – az, hogy a gyakorlat, az adott szakon képesítést szerzőkre váró feladatok felől tekint a képzésre. Azt tartja szem előtt, hogy milyen feladatokkal kell megbirkóznia a képzésből kikerülő hallgatónak, s ehhez milyen felkészültségekre lesz szüksége. Ezeknek a kompetenciáknak a felmérésével, átgondolásával egyházunk jobbára még adós, a lelkészi, hitoktatói – s nem beszélve az egyház egyéb munkásaitól elvárt vagy elvárható – kompetenciák tekintetében nincsen konszenzus. A rendszer kidolgozása és érvényesítése a teológiai oktatásban – akár a lelkészképzés, akár a tudományművelés felől közelítjük azt – ugyanakkor előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz. Nem csak azért, mert az akkreditáció során ezt várják el az intézményektől, hanem azért is, mert a kompetencia-szemlélet a teológiai oktatásban az elmélet és a gyakorlat között fennálló, sokszor sokak által megfogalmazott jelentős távolság csökkentésére is egy lehetséges megoldást kínál. A sárospataki konferencia célja az, hogy az egyház életének különböző területein dolgozó szakembereket párbeszédre hívja, és a gyakorlat felől tegyen kísérletet egyrészt kompetenciák megfogalmazására, másrészt a – tágan értelmezett – vallástudomány lehetőségeinek feltárására e kompetenciák kialakításában és fejlesztésében.

Egyrészt tehát arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen ismeretekre, képességekre, attitűdökre, az önálló ítéletalkotás, cselekvőképesség és felelősségvállalás milyen megnyilvánulásaira van szüksége napjainkban egy református lelkésznek, hitoktatónak, gyülekezeti munkásnak, presbiternek (stb.) a vallás- és felekezetközi kapcsolatokban, a posztmodern vallási jelenségek összefüggésében vagy a civil- és politikai vallás, a mindennapok kegyessége (stb.) kapcsán? Másrészt azt vizsgáljuk, hogy miként alkalmazhatóak a vallástudomány egyes ágainak (pl. a vallásantropológia, vallásfenomenológia, -szociológia, -pszichológia) elméleti és módszertani eszközei a teológiai oktatásban?

Konferenciánk meghívott előadók előadásain és pódiumbeszélgetéseken keresztül első sorban a vallástudomány szakterületére koncentrálva problémafelvetésre törekszik, célunk ugyanakkor az, hogy egyrészt szakterületünkön összegezzük a meglévő tapasztalatokat, másrészt a teológiai oktatás megújulásának folyamatában ajánlásokat tudjunk megfogalmazni. Ezekkel a megfontolásokkal hívjuk és várjuk a Kárpát-medence református felsőoktatási intézményeinek munkatársait, a Doktorok Kollégiuma tagjait, a felvetett problémákban érintett, azokkal kapcsolatos tapasztalataikat, kérdéseiket megosztani kívánó lelkészeket a konferencia diskurzusában való részvételre.

A konferenciára jelentkezni az itt elérhető űrlap kitöltésével lehet.

További információk a konferencia honlapján, illetve a Sárospataki Református Teológiai Akadémián +36-47-950-828

és az atdt.srta@gmail.com e-mail címen vagy a +36-70-2422674 mobilszámon